Elektronik Haberleşme Güvenliği Yönetmeliği yayınlandı

23 Temmuz 2008

Elektronik Haberleşme Güvenliği Yönetmeliği Resmi Gazetede Yayınlanarak Yürürlüğe Girdi - 20.07.2008

GSM operatörleri, ISS, Hosting firmaları ya da UMTH operatörleri benzeri haberleşme işletmecilerinin fiziksel alan, veri, donanım, yazılım ve personel güvenliği konularındaki tedbirlere yönelik yönetmelik Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlülüğe girdi.

Elektronik Haberleşme güvenliğine yönelik önemli bir yönetmelik yayınlandı. "İşletmecilerin fiziksel alan güvenliği, veri güvenliği, donanım-yazılım güvenliği ve güvenilirliği ile personel güvenilirliğinin sağlanması için tehditlerden ve/veya zafiyetlerden kaynaklanan risklerin bertaraf edilmesi veya azaltılmasına ilişkin olarak alacakları tedbirlere yönelik usul ve esasları kapsar." şeklinde özetlenen Yönetmelik, 20 Temmuz'da Resmi Gazete'de yayınlanarak yürürlülüğe girdi.

Yönetmelik, "Kişisel bilgilerin işlenmesi ve gizliliğinin korunması" konusundaki kanunu kapsam dışında bırakıyor.

Yönetmelikte Elektronik haberleşmeye ilişkin başlıca tehditler ve zafiyetler ayrı ayrı tanımlanıyor.

Tehditler; Yetkisiz olarak veya yetki aşımıyla güvenlik hassasiyetli alana girilmesi, Yetkisiz olarak veya yetki aşımıyla silme, ekleme, değiştirme, geciktirme, başka bir ortama kaydetme veya ifşa etme yoluyla veri gizliliğinin, bütünlüğünün ve/veya devamlılığının bozulması, Donanım-yazılım bileşenlerinin ulusal düzenleme ile ulusal ve/veya uluslararası standartlar uyarınca belirlenen gereklilikleri yerine getirmesinin kısmen veya tamamen engellenmesi, Deprem, sel, su baskını, yangın gibi doğal afetler ile grev ve lokavt hali, Kullanıcıyı yanıltarak doğru tarafla elektronik haberleşmede bulunduğu izleniminin verilmesi, Elektronik haberleşmenin yasal olmayan bir şekilde izlenmesi ve/veya dinlenmesi, Doğru olmayan bir bilgi üretilerek bu bilginin başka bir taraftan alındığının iddia edilmesi veya başka bir tarafa gönderilmesi, Elektronik haberleşme altyapısının kısmen veya tamamen hizmet veremez hale getirilmesi veya altyapıya ait kaynakların, hizmet sunumunu aksatacak şekilde tüketilmesidir şeklinde tanımlanırken, Zafiyetler ise ; Gelecekte gerçekleşmesi muhtemel tehditlerin öngörülememesi, Bir sistem veya protokolün tasarımında yapılan yanlışlıklar, Bir sistem veya protokolün kurulumu sırasında oluşan problemler, Geliştiricilerin hataları, Uygulayıcıların hataları, Sistemin işletimi sırasında oluşan uygunsuzluklar veya yetersizliklerdir şeklinde belirtiliyor.

Yönetmeliğe göre işletmeciler, TS ISO/IEC 27001 veya ISO/IEC 27001 standardına uygunluğu sağlamakla yükümlü hale geliyor. Ayrıca işletmecilerin elektronik haberleşme güvenliği kapsamında, tehdit ve zafiyetlere karşı yılda en az bir kez risk analizi yapmaları gerekecek. Rapor Telekomünikasyon Kurumuna gönderilecek.

Yönetmeliğin ihlali durumunda; idari para ceza oranları uygulanabilecek. Bu ceza bir önceki takvim yılındaki cirosunun % 1 (yüzde bir)’ine kadar olabilecek.

Yönetmelik için tıklayın..

keywords: bilgi güvenliği, bütünlük, devamlılık, donanım, elektronik, gizlilik, güvenlik, haberleşme, iso, iec, 27001, telekomünikasyon, yazılım, yetki, yönetmelik, resmi gazete

Yazının devamı..

Kamuda Lisanslı Yazılım Kullanılması için Başbakan'dan Genelge

17 Temmuz 2008

Kamu Kurumlarında Lisanslı Yazılım Kullanılması Hakkında Başbakanlık Genelgesi
(Genelge 2008/17 - 16.07.2008)

Bilindiği üzere; kamu kurum ve kuruluşlarında bilgisayar teknolojisinin hızla gelişmesi sonucu, kamu hizmetlerinin görülmesinde, yaygın olarak kullanılan bilgisayar programları, 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu kapsamında, ilim ve edebiyat eseri olarak koruma altındadır.

Birçok ülkenin telif hakları sistemine paralel şekilde, diğer eser türlerinde olduğu gibi bilgisayar programlarının da, lisanssız kopyalarının kullanılması, hak sahibinin izni olmaksızın çoğaltılması, değiştirilmesi ve dağıtılması fiillerine karşı 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nda cezai ve hukuki yaptırımlar öngörülmüştür.

Bu sebeple, Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu hükümleri çerçevesinde, fikri hakların korunması açısından, kamu kurum ve kuruluşlarında, bilgisayar programlarının edinilmesi, kullanılması, yönetimi ve alınacak tedbirlere yönelik esasların tespiti ile ilgili düzenlemelerin yapılması gerekli görülmüştür.

1. Kamu Kuruluşlarında Bilgisayar Programı Edinilmesi

Bütçeleme: Bilgisayar programlarının satın alınmasından önce yapılacak bütçelemede, bilgisayar programları, bilgisayar donanımından ayrı kalem olarak belirtilmelidir. Bütçeleme yapılırken edinilecek bilgisayar programlarının lisanslama esasları dikkate alınmalı, ihtiyaç bulunan lisans sayısı kadar program bütçede yer almalıdır.

Şartname: Bilgisayar programı satın alımının söz konusu olduğu şartnamelerde, satın alınacak bilgisayar programları ayrı kalem olarak yer almalı ve sağlanacak bilgisayar programlarının lisanslı olması gerektiği ve lisans miktarları mutlaka belirtilmelidir.

Teslimat: Satın alma işlemi sonucunda teslimatı yapılan bilgisayar programlarının teslim, geçici ve kati kabul işlemleri sırasında; lisanslı olup olmadığı kontrol edilmeli ve sadece lisanslı programların kabulleri yapılmalıdır.

2. Yazılım Yönetimi ve Denetimi

Yazılım yönetimi ve denetimi; kamu kurum ve kuruluşlarının bünyelerindeki yazılımların, 5846 sayılı Kanun ve lisans anlaşmalarına uygun olarak bulundurulması ve kullanılmasının sağlanması maksadıyla kuruluş içinde yapılması gerekli işlem ve denetim etkinliklerini kapsamaktadır.

Söz konusu etkinlikler kamu kurum ve kuruluşunda bilgi işlem ünitesi veya bu işten sorumlu birimin koordinasyonunda, hukuk müşavirliği ve teftiş veya denetiminden sorumlu kurul veya birimlerin ayrı ayrı veya ortak çalışması sonucu yerine getirilecektir.

Lisanssız yazılımlarının bulundurulması ve kullanımının önlenmesi maksadıyla kamu kurum ve kuruluşları;

- Lisans hakları kamu kurum ve kuruluşuna ait olmayan tüm programların, bilgisayar ve medyalardan silinmesi ve lisanslı olanların temin edilmesi,

- Lisans sicili oluşturularak kurumun sahip olduğu yazılım ve lisansların takip edilmesi,

- İhale neticesi yüklenici firma tarafından bilgisayar ve yazılımların tesliminde, yazılımların orijinal ve lisanslı olduğunun ve belgelerinin şartnameye uygunluğunun kontrol edilmesi,

- Kullanılan yazılımların yasal olarak kurum tarafından sağlanmış orijinaller olup olmadığının ve yazılım siciline uygunluğunun belirli aralıklarla denetlenmesi,

- Kamu kurum ve kuruluşunda; bilgi işlem ünitesi veya bu işten sorumlu birimde çalışanların bu genelgenin gereklerine göre işlem tesis etmelerinin sağlanması,

hususlarında gereken tedbirleri alacaklardır.

6/2/1998 tarihli ve 1998/10 sayılı Genelge yürürlükten kaldırılmıştır.

Bilgilerini ve gereğini rica ederim.

Recep Tayyip ERDOĞAN
Başbakan


İlgili Yazılar:
IPv6'ya Geçiş için Başbakanlık Genelgesi
5651 Sayılı Kanun Hakkında
keywords: başbakanlık, bilgisayar, bilgisayar programı, genelge, kamu, kanun, kopya, kurum, lisans, lisanslı, program, telif, yazılım, şartname, resmi gazete, 5846, sanat

Yazının devamı..

Bilgisayar Oyunlarının Gelecekteki Fonksiyonu ..

15 Temmuz 2008

Gelecek Bilgisayar Oyunlarında..

“Şu anda pek çok aile, çocuğunun bilgisayar oyunu oynamasından hoşlanmıyor. Madem ki çocuklar bilgisayar oyununa meraklı; annenin, babanın ve öğretmenin bir araya gelip çocuğun çok daha iyi eğitim almasını ve hayata atıldığında, simülasyonla iş yaşamanı birleştirerek başarısını arttıracak yolları bulması gerekiyor. Bu oyunlarla muhatap olmayanların bundan 10 sene sonra işlerinde başarılı olmaları mümkün olmayacak..

ODTÜ Rektörü Prof. Dr. Ural Akbulut, sinema ve müzik sektörlerinden daha büyük bir iş hacmine ulaşan bilgisayar oyun sektörünün, sadece eğlence değil, eğitim ve tedavi gibi değişik amaçlar için de kullanıcılara hizmet ettiğini söyledi. Elektronik oyun sektörünün dünya genelinde inanılmaz rakamlara ulaştığını ifade eden Akbulut, oyun sektörünün analizlerinin yapıldığı çok sayıda rapor yayınlandığını dile getirerek, “Güncel bir çalışmada DFC Intelligence şirketi sektörün 2003 yılı toplamını 23,5 milyar dolar olarak değerlendirdi ve 2008 yılı kestirimini ise 40 milyar dolar olarak açıkladı” dedi.

ABD ve Japonya’nın ardından Güney Kore’nin de elektronik oyunlara yatırım yapmaya ve sektörü teşvik etmeye karar verdiğini anımsatan Akbulut, son dönemde 100 milyon doların üzerinde ciro yapan Güney Kore firmalarının başarı öykülerinin ve World of Warcraft’ın çevirim içi oyununun, dünyada 10 milyon oynayan müşterisi sayesinde yaklaşık 1,5 milyar dolar ciroya yaklaşmasının üzerinde dikkatle durulması gerektiğini söyledi.

Konunun ekonomik boyutunun ötesindeki etkilerine de değinen Akbulut, bilgisayar oyunları üzerine yapılan çalışmaların, bilgisayar oyunlarının özellikle çocukların kişisel gelişimleri, öğrenme durumları, eleştirel düşünmeleri, yaratıcılıkları, kavramsal öğrenmeleri gibi bir çok konuda olumlu etkiler oluşturduğunun belirlendiğini dile getirdi.

“Eğitim amaçlı kullanılan eğitsel oyunların okullarda kullanımının her geçen gün yaygınlaşması, bilgisayar oyunlarının çocukların gelişimlerine katkı sağladığının bir göstergesi” diyen Akbulut, okullardaki en büyük sorunlardan birisi olan öğrencilerin dikkat ve motivasyonlarının bir ders süresi boyunca en yüksek seviyede tutulmasının bilgisayar oyunlarının derslerde kullanılması ile aşılabileceğini söyledi.

Amerikan ordusunun askere alımları teşvik etmek, kışla yaşamını tanıtmak, temel eğitimi görselleştirmek, tanıtımını yapmak ve diğer pek çok nedenden dolayı America’s Army isimli oyunun geliştirilmesine destek olduğunu anımsatan Akbulut, 2003 yılında West Point Askeri Akademisine giren subay adayı öğrencilerin yüzde 19’unun bu oyunu oynadığını aktardı.

Akbulut, şunları kaydetti: “Geleceğin F-16’lardan sonraki en modern savaş uçağı JSF’lerin en son pilotlu uçak olacağı düşünülüyor. Bu uçakların pilotları uçaklar tek kişilik olduğundan eğitimlerini uçağın içinde alamayacaklar. Pilotlar tüm eğitimlerini yerde bir simülatörde aldıktan sonra uçmak zorunda kalacaklar. Bu da bilgisayar oyunlarının ve simülasyonların önemini gösteriyor. Bundan sonraki askeri uçakların da pilotsuz olması bekleniyor. Bilgisayar oyunları ve simülasyona hakim olanlar bu alanda çok başarılı olacaklar.”

Dünyadaki bütün bu gelişmelere karşın Türkiye’nin sektörden hiçbir getiri elde edemediğini ifade eden Akbulut, Türkiye’de oyun sektöründen kazanılan gelirin donanım ve yazılımın dahil edildiğinde 1 milyon doları bulmadığını söyledi.

Akbulut, “Teorik olarak bir ilçenin tüm sene patates ekerek ülkeye kazandırdığı rakamı 15-20 kişinin çalıştığı bir ofisten beyin gücüne dayanarak geliştirilmiş bir çevrim içi oyun ile kazanmak mümkün iken pratikte bu yönde adımlar atılmaması ülkemiz adına büyük bir eksikliktir” diye konuştu.

Türkiye’deki oyun üzerine yapılan geliştirme çalışmalarının ancak son birkaç yıla dayandırılabileceğini anlatan Akbulut, bu çalışmaların çok kısıtlı düzeyde kaldığını kaydederek, “Türkiye’nin dünyada etkin olması için hala şansı bulunuyor, henüz trenin kaçmadığı söylenebilir. Matbaa devrimini kaçırdık ve 300 yıl kaybettik. Bilgisayar oyunları çağını Türkiye’nin kaçırmaması gerekiyor” dedi.

ODTÜ’nün sektöre Türkiye’nin dahil edilmesi için uzun süredir pek çok alanda çaba gösterdiğini dile getiren Akbulut, üniversitede lisans, master ve doktora düzeyinde dersler açıldığını, ayrıca bilgisayar grafiği yapay zeka gibi derslerde de çok sayıda oyun projesinin dönem ödevi olarak yapıldığını ve bu derslerde öğrencilerin 7 oyun geliştirdiğini söyledi.

“Bilgisayar Grafiği ve Görselleştirme Araştırma Grubu” “Oyunlar ve Simülasyon ile Eğitim Araştırma Grubu” gibi grupların da konu hakkında çalışmalar yürüttüğünü anlatan Akbulut, üniversitede uluslararası hakemli dergilerde ve saygın konferanslarda 20’nin üzerinde yayın yapıldığını belirtti.

ODTÜ Teknokent’te açılan Animasyon Teknolojileri ve Oyun Geliştirme Merkezi’nin bir aylık bir sürede 700 başvurunun yapıldığını bildiren Akbulut, Merkez’de eğitimlerin ve seminerlerin devam ettiğini kaydetti.

Yoğun talep üzerine, bu yıl oyun geliştirme ve teknolojileri alanında master ve doktora programlarının açılmasının planlandığını dile getiren Akbulut, “Böylece tüm Türkiye’de bilgisayar oyunları derslerini verecek akademisyen açığı da giderilecek. Bu konuda ODTÜ’nün çabaları sürecek” diye konuştu.

ODTÜ’de, oyun kültürünü orta öğretim çağından itibaren öğrencilere aşılamak amacıyla yeni bir projeye imza atıldığını anlatan Akbulut, bu amaçla liselilere yönelik bilgisayar oyunları geliştirme yaz kampını düzenlediklerini ve kampa katılan öğrencilerden çok verimli sonuçlar aldıklarını söyledi.

Kamp hakkında bilgiler veren ODTÜ Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Veysi İşler de kampta bilgisayar programlamasına ve oyunların genel konseptine hakim olan Aydın, İstanbul, İzmir, Adıyaman, Ankara, Manisa, Kayseri ve Konya’dan 18 lise öğrencisine ODTÜ yerleşkesinde bir haftalık oyun geliştirme kursu verildiğini belirterek öğrencilerin yemek ve ulaşım masraflarının da ODTÜ tarafından karşılandığını kaydetti.

Öğrencilerin kampın ardından oluşturacakları gruplarla oyunlarını şehirlerinde geliştirmeye devam edeceklerini bildiren İşler, 20 Ağustos’ta da 18 öğrenciden en başarılı seçilen 3’ünün ODTÜ’ye davet edileceğini ve en iyi çalışma grubunun da ödüllendirileceğini açıkladı.

Türkiye’nin bilgisayar oyunları pazarına girebilmesi için ilköğretim okulları ve lise müdürlerine, Milli Eğitim Bakanlığı’na ve TÜBİTAK’a büyük görevler düştüğünü söyleyen ODTÜ Rektörü Prof. Dr. Ural Akbulut, şöyle konuştu:

“Şu anda pek çok aile, çocuğunun bilgisayar oyunu oynamasından hoşlanmıyor. Madem ki çocuklar bilgisayar oyununa meraklı; annenin, babanın ve öğretmenin bir araya gelip çocuğun çok daha iyi eğitim almasını ve hayata atıldığında, simülasyonla iş yaşamanı birleştirerek başarısını arttıracak yolları bulması gerekiyor. Bu oyunlarla muhatap olmayanların bundan 10 sene sonra işlerinde başarılı olmaları mümkün olmayacak. Ancak aşırı miktarda oyun oynamak da onları başarısız kılacaktır. Her ne kadar Türkiye’de oyun alanında yapılan çalışmalar sınırlı sayıda kalsa da, önümüzdeki yıllarda bilgisayar oyunları mevcut popülaritelerinin de ötesinde, hayatımızın her alanının vazgeçilmezi haline gelecek ve dolayısıyla oyunlar üzerine yapılan çalışmalar da artarak devam edecek. ODTÜ’de bu alandaki çalışmalarını arttıracak ve bu sektörü kalkındırabilecek nitelikli elemanları yetiştirmek için yeni projelere ilerleyen senelerde imza atacak. Ancak, bu önemli alanda ülke olarak başarılı olabilmek için devletin bu alana özel önem göstermesi gerekiyor. Bu alanda önemli pay alan ülkelerin yaptığı gibi, devlet, bu alana özel teşvikler sağlamalı ve büyük projeler geliştirmeli.”


keywords: animasyon, bilgisayar, bilgisayar oyunları, ders, kurs, elektronik, eğitim, gelecek, grafik, kullanıcı, oyun, program, programlama, simülasyon, tasarım, tedavi, teknoloji, yapay zeka, çocuk, ödev, öğrenci, odtü, tübitak

Yazının devamı..

Önerilen Yayın

Yapay Zekâ nedir?

Evet, internet devasa bir kütüphaneydi ancak gerekli bilgiyi araştırıp bulmak için bazen yüzlerce gereksiz bilgiyi de ayıklamak gerekiyordu...

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

YUKARI